Od 18 kwietnia 2019 obowiązują
elektroniczne faktury, które według nowych przepisów obligują zamawiających do odbioru i przetwarzania faktur elektronicznych. O elektronicznych fakturach pisaliśmy już w poprzednim wpisie
TUTAJ.
ELEKTRONICZNE FAKTURY W ZAMÓWIENIACH PUBLICZNYCH
Zmiany nie dotyczyły jednak wszystkich możliwych przypadków. Zgodnie z przepisami przejściowymi (art. 12 ustawy),
w stosunku do zamówień publicznych, o których mowa w art. 4 pkt 8 ustawy – Prawo zamówień publicznych, umów koncesji, o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 21 października 2016 r. o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, oraz umów o partnerstwie publiczno-prywatnym, o których mowa w art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym,
przepisy ustawy stosuje się od dnia 1 sierpnia 2019 r.
PLATFORMA – ELEKTRONICZNE FAKTURY
Poza przygotowaniem merytorycznym zamawiających i wykonawców instytucje mają za zadanie przygotować się systemowo. Z uwagi na wsze obecne przygotowanie do elektronizacji zamówień publicznych to nie powinien być problem, prawda?
Niezbędnym narzędziem do odbierania i przetwarzaniach
elektronicznych faktur między zamawiającymi i wykonawcami jest
Platforma Elektronicznego Fakturowania (PEF). Najważniejszą cechą platformy jest jej nieodpłatny charakter. Kolejną ważną informacją jest możliwość dwojakiego korzystania z platformy. Mamy do wyboru aplikację webową, czyli wersję on-line lub wersję desktop, która zainstalowana na dysku komputera będzie miała te same funkcje co wersja on-line
.
USTAWA O ELEKTRONICZNYM FAKTUROWANIU
Ustawa z dnia 9 listopada 2018 o elektronicznych fakturowaniu tak reguluje kwestie e-fakturowania:
Art. 3. 1. Przepisy ustawy stosuje się do przesyłania między wykonawcami a zamawiającymi ustrukturyzowanych faktur elektronicznych oraz innych ustrukturyzowanych dokumentów elektronicznych związanych z realizacją zamówień publicznych.
2. Przepisów ustawy nie stosuje się do:
- zamówień publicznych, o których mowa w art. 4 pkt 5 i 5b oraz art. 4b ust. 1 pkt 1–3, 5 i 6 ustawy – Prawo zamówień publicznych;
- umów koncesji, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. d ustawy o umowie koncesji.
Art. 4. 1. Zamawiający jest obowiązany do odbierania od wykonawcy ustrukturyzowanych faktur elektronicznych przesłanych za pośrednictwem platformy. Przepisu art. 106n ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług nie stosuje się.
- Wykonawca nie jest obowiązany do wysyłania ustrukturyzowanych faktur elektronicznych do zamawiającego za pośrednictwem platformy.
- W przypadku zamówień publicznych, do których nie stosuje się przepisów ustawy – Prawo zamówień publicznych, ustawy o umowie koncesji albo ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym, zamawiający może w umowie, w ogłoszeniu o zamówieniu, w specyfikacji istotnych warunków zamówienia albo w innym dokumencie rozpoczynającym postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, postępowanie o zawarcie umowy koncesji albo postępowanie w sprawie wyboru part-nera prywatnego wyłączyć stosowanie ustrukturyzowanych faktur elektronicznych.
- Zamawiający i wykonawca mogą wysyłać i odbierać inne ustrukturyzowane dokumenty elektroniczne za pośrednictwem platformy, jeżeli druga strona wyrazi na to zgodę.
ELEKTRONICZNE FAKTURY A PZP - WASZE PYTANIA
Elektroniczne faktury mają na celu uproszczenie procesu zamówień publicznych jednak jak każda zmiana powodują początkowo wiele problemów i skutkują licznymi dyskusjami. Pamiętaj, że możesz zadań swoje pytanie do naszego eksperta poprzez formularz kontaktowy w EduStrefie – dostępny
TUTAJ jedynie dla zalogowanych użytkowników.
Jedno z takich pytań i odpowiedź eksperta prezentujemy poniżej. Z kolei na forum w EduStrefie toczy się już kilka dyskusji w tym temacie. Zaloguj się na swoje konto i dołącz do nich!
Sprawdź Forum Edustrefy.
SZKOLENIE – ELEKTRONICZNE FAKTURY
Tym razem mamy idealną propozycję dla wszystkich wykonawców. Dedykowane szkolenie, którym uczymy m.in. elektronicznego fakturowania. Ciekawy?
Sprawdź Forum Edustrefy.
WYBIERZ
SZKOLENIE Z ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH