Specjalista PZP w obliczu nowelizacji 2025 – praktyczne odpowiedzi na trudne pytania
Planowane zmiany w PZP? My nie tylko pomożemy Ci się do nich przygotować, ale też pokażemy, jak wykorzystać je w praktyce!
Co zyskasz?
Rekomendacje uczestników
Ekspert Prawa zamówień publicznych, trener biznesu. Wykładowca na SGH. Od 1995 r. wykłada zamówienia publiczne.
Ekspert podczas prac Komisji Nadzwyczajnej ds deregulacji (NDR) rozpatrującej projekt nowej ustawy - Prawo zamówień Publicznych (2019 r.). W latach 1996-2001 stały współpracownik tygodnika Rynek Zamówień Publicznych, potem miesięcznika Inwestycje Komunalne; znawca amerykańskiego systemu zamówień publicznych.
1. Wprowadzenie ograniczenia stosowania zasady niedyskryminacji do wykonawców z państw Unii Europejskiej oraz państw, które zawarły z Unią Europejską umowy o dostępie do unijnego rynku zamówień publicznych – omówienie nowego rozwiązania wynikającego z poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo Zamówień Publicznych;
2. Przesłanki wykluczenia z postępowania:
a. Podstawy wykluczenia obligatoryjne i fakultatywne;
b. Podstawy wykluczenia wynikające z ustawy PZP i ustawy z dnia 13 kwietnia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego;
c. Jak weryfikować przesłanki art. 5k rozporządzenia Rady (UE) nr 833/2014 z dnia 31 lipca 2014 r. dotyczącego środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie – model UZP i model Komisji Europejskiej;
d. Poszerzenie katalogu podstaw wykluczenia o wykluczenie za popełnienie przestępstwa naruszenia niektórych przepisów ustawy o związkach zawodowych – zmiana mająca w pełni implementować art. 57 ust 4 Dyrektywy 2014/24/UE zawarta w poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy Prawo Zamówień Publicznych;
e. Czy w Specyfikacji i ogłoszeniu należy przywołać treść wszystkich przesłanek wykluczenia mających zastosowanie w danym postępowaniu czy wystarczy samo odesłanie do przepisów prawa?
f. Rozbieżność pomiędzy treścią ogłoszenia, a Specyfikacją – konsekwencje takiego zdarzenia w świetle orzecznictwa i kontroli.
3. Umowy w sprawie zamówienia:
a. Zawarcie umowy:
- czy można zawrzeć umowę elektronicznie?
- dlaczego nie zawsze data w nagłówku umowy lub data złożenia podpisu na umowie jest datą zawarcia umowy?
b. Uchylanie się od zawarcia umowy:
- czym różni się czynność uchylenia od zawarcia umowy od odmowy zawarcia umowy oraz jakie praktyczne znaczenie ma przedmiotowa różnica?
- kiedy możliwe jest dokonania wyboru zastępczego?
- zatrzymanie wadium w przypadku uchylenia się od zawartej umowy – dlaczego niemożliwe jest kwestionowanie powyższej decyzji przed KIO?
c. Wymagane klauzule waloryzujące wynagrodzenie wykonawcy dziś i po zmianie ustawy PZP:
- różnice pomiędzy waloryzacją z art. 436, a 439 ustawy PZP;
- czy Zamawiający zobowiązany jest uwzględnić 100% rekompensatę zmiany cen materiałów i kosztów?
- sposoby zmiany cen materiały i kosztów;
- co to jest sposób określenia wpływu zmiany cen materiałów i kosztów na koszt wykonania zamówienia?
- czy Zamawiający może zrezygnować z zapisów dotyczących waloryzacji wynagrodzenia wykonawcy w przypadku umowy zawartej na okres dłuższy niż 6 miesięcy, jeżeli ze względu na ich specyfikę uzna to za zbędne?
- czy określenie terminu pierwszej waloryzacji wynagrodzenia wykonawcy po upływie 6 miesięcy od zawarcia umowy lub jej zakończeniu jest dopuszczalne?
- konieczność określenia wysokości maksymalnego poziomu kar umownych – czy poziom rażąco wygórowany jest dopuszczalny czy świadczy o próbie ominięcia przepisów ustawy?
- czy zmiana minimalnego wynagrodzenia wymaga podwyższenia wynagrodzenia wykonawcy, który zatrudnia pracowników z wynagrodzeniem wyższym niż płaca minimalna?
- zmiany w poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy Prawo Zamówień Publicznych mające na celu urealnienie waloryzacji wynagrodzenia wykonawcy;
d. Klauzule abuzywne (niedozwolone) w umowach:
- czym jest „opóźnienie” i jak należy rozumieć frazę „chyba że jest to uzasadnione okolicznościami lub zakresem zamówienia”?
- jakie zachowania są niezwiązane z przedmiotem umowy lub jej prawidłowym wykonaniem?
- minimalna wartość lub wielkość świadczenia stron w orzecznictwie – czy określenie „Zamawiający gwarantuje realizację minimum 1% zakresu zawartego w opisie przedmiotu zamówienia” jest wystarczające?
- poszerzenie katalogu klauzul abuzywnych o dwa nowe przypadki wynikające z w poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo Zamówień Publicznych.
e. Zabezpieczenie należytego wykonania umowy:
- wniesienie zabezpieczenia należytego wykonania umowy – czy zawsze musi nastąpić przed zawarciem umowy?
- czy można dopuścić stopniowe wnoszenie zabezpieczenia?
- jak uzasadnić żądanie zabezpieczenia w wysokości maksymalnej 10%?
- waloryzacja wynagrodzenia wykonawcy, a zmiana wysokości zabezpieczenia;
- wydłużenie terminu wykonania umowy, a termin ważności dokumentu zabezpieczenia;
- zwrot zabezpieczenia – kiedy upływa okres gwarancji, a kiedy rękojmi za wady?
- planowane zmiany dotyczące zabezpieczenia należytego wykonania umowy wynikające z poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo Zamówień Publicznych:
* Ograniczenie możliwości żądania udzielenia gwarancji nieodwołalnych, bezwarunkowych i płatnych na pierwsze żądanie;
* Obowiązek informowania wykonawcy przez zamawiającego o zamiarze skorzystania z gwarancji;
* Obowiązek gwaranta wstrzymania się z wypłatą do czasu rozstrzygnięcia sprawy przez sąd lub innego (formalnego) prawomocnego zakończenia postępowania.
4. Dziesięć odpowiedzi na pojawiające się pytania podczas czynności związanych z badaniem i oceną ofert w świetle orzecznictwa:
a. czy formularz cenowy, kosztorys bądź harmonogram wykonania zamówienia podlega procedurze wezwania do złożenia, uzupełnienia lub poprawienia w trybie art. 128?
b. dlaczego wyjaśnienia rażąco niskiej ceny czy informację o poprawieniu omyłek należy udostępniać jak dokumenty złożone w terminie składania ofert, a nie jak załączniki do protokołu?
c. czy oświadczenie o zamiarze powierzenia wykonania zamówienia podwykonawcy nie może być zmienione?
d. czy zmiana oświadczenia o zakresie udziału podmiotu trzeciego na etapie po składaniu ofert jest dopuszczalna?
e. czy zamawiający nie mając wskazanej w ustawie PZP podstaw prawnej do unieważnienia dokonanej czynność, może to zrobić ponownie analizując czy była ona prawidłowa?
f. czy dysponowanie wymaganym potencjałem technicznym w postaci określonego sprzętu na podstawie umowy użyczenia, umowy najmu, umowy leasingu itp. świadczy o korzystaniu z zasobów podmiotu trzeciego i w konsekwencji wymaga spełnienia wymagań określonych w art. 118 ustawy PZP?
g. czy złożenie oferty skompresowanej do pliku rar wymaga jej odrzucenia na podstawie 226 ust 1 pkt 6?
h. czy Zamawiający zapowiadając procedurę z art. 107 ust. 2 ustawy PZP może wezwać wykonawcę do uzupełnienia przedmiotowych środków dowodowych, jeżeli z treści oferty nie wynika, jaki sprzęt czy produkt wykonawca zaoferował?
i. oferta niezgodna z warunkami zamówienia - jakie niezgodności treści oferty z warunkami zamówienia Zamawiający zobowiązany jest poprawić?
j. czy oferta z błędną stawką podatku VAT zawsze musi zostać odrzucona?
Miejsce | Termin | Trener | Cena |
DRUGIE SZKOLENIE WIDEO 50% TANIEJ
Sprawdź co zyskasz
|
---|---|---|---|---|
ONLINE, | 27-28 marca 2025 GWARANCJA TERMINU |
Grzegorz Czaban | 1099.00 zł netto + 23% VAT | 1649.00 zł netto + 23% VAT |
MASZ PYTANIA?
Napisz szkolenia@apexnet.pl lub zadzwoń na (22)2058900