Newsletter Image
Start > Szkolenia otwarte > Zamówienia publiczne > Analiza kluczowych problemów...

SZKOLENIA OTWARTE

Analiza kluczowych problemów udzielania zamówień publicznych z punktu widzenia kontroli Praktyczne wskazówki z uwzględnieniem tabel korekt finansowych

TEMAT

Analiza kluczowych problemów udzielania zamówień publicznych z punktu widzenia kontroli.

Praktyczne wskazówki z uwzględnieniem tabel korekt finansowych

DLACZEGO WARTO WZIĄĆ UDZIAŁ?

Szkolenie w formule wykładowo-warsztatowej pozwala nie tylko zgłębić teorię, ale przede wszystkim zyskać praktyczne umiejętności.

W oparciu o prezentację multimedialną i liczne przykłady z praktyki, uczestnicy będą rozwiązywać kazusy, omawiać propozycje rozstrzygnięć i wspólnie analizować najważniejsze problemy kontroli zamówień publicznych.

Poznasz:

  • najważniejsze wyzwania w udzielaniu zamówień i ich kontroli,
  • praktyczne rozwiązania błędów w dokumentacji i procedurach,
  • najnowsze interpretacje przepisów, w tym te stosowane przez UZP i KIO,
  • rozbieżności w wykładni prawa oraz sposoby radzenia sobie z niejasnościami.

Szkolenie dostarcza konkretnej wiedzy i narzędzi, które pozwolą Ci działać pewnie, zgodnie z przepisami i unikać problemów w realizacji zamówień publicznych.

ZAPISZ SIĘ JUŻ DZIŚ!

Rekomendacje uczestników

TRENER

Paweł Wójcik

Ekspert ds Zamowień Publicznych, ponad 18 lat doświadczenia; współpracował z UJ, Collegium Civitas i PAN.

Liczba przeprowadzonych szkolen: 100
Liczba opinii o trenerze: 0

Ekspert z 18-letnim doświadczeniem w zamówieniach publicznych, szczególnie w projektach badawczo-rozwojowych. Autor komentarza do ustawy Pzp i innych cenionych publikacji. Twórca systemu zakupowego w największym projekcie UE, przeprowadził ponad 100 warsztatów dla instytucji, takich jak UJ czy PAN.

PROGRAM

1.      Kluczowe dokumenty programowe regulujące realizację projektów UE w perspektywie 2021 – 2027 i ujęcie w nich obowiązków dotyczących zamówień w projektach:
a.      Wytyczne dotyczące kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027;
b.      Wytyczne dotyczące sposobu korygowania nieprawidłowości na lata 2021-2027;
c.      Wzór umowy o dofinansowanie projektu w ramach Programu Fundusze Europejskie dla rozwoju społecznego 2021 – 2027.

2.     Jaka jest hierarchia dokumentów?  - ustawa, wytyczne, zalecenia, opinie, orzecznictwo. Problem wzajemnych sprzeczności. Jak odczytywać orzecznictwo dotyczące „starego” pzp?

3.      Kontrola a zróżnicowana postać kontrolowanych dokumentów. Na co zwracać uwagę?
a.      Kontrola dokumentacji papierowej;
b.      Kontrola dokumentów elektronicznych;
c.      Archiwizacja protokołu i dokumentacji.

4.      Zasada konkurencyjności a prawo zamówień publicznych. Praktyczne uwagi w zakresie przebiegu kontroli:
a.      Kontrola beneficjenta prywatnego i publicznego
b.      Interpretacja i wykładnia;
c.      Kształt dokumentacji;
d.      Zakres regulacji – zakres możliwych naruszeń.

5.      Udzielanie zamówień w oparciu o Zasadę konkurencyjności i związane typ niebezpieczeństwa dla beneficjenta i kontrolera. Podobieństwa i różnice z ustawą pzp:
a.      Sposób komunikacji w postępowaniu;
b.      Rażąco niska cena;
c.      Brak rozeznania rynku a wykazanie efektywności wydatku:
i.     problem zamówień wyłączonych spod obowiązku stosowania ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz Zasady konkurencyjności
ii.     efektywności wydatków przy zamówieniach z wolnej ręki w oparciu o przepisy pzp.

6.      Wytyczne dotyczące sposobu korygowania nieprawidłowości na lata 2021-2027 i wynikające z nich wymogi co do prowadzenia postępowań o udzielenie zamówienia oraz wytyczne dla kontrolera.

7.      Zagadnienia kontrolne związane z treścią Specyfikacji Warunków Zamówienia oraz Opisu Potrzeb i Wymagań
a.      przedmiotowe i podmiotowe środki dowodowe
b.      co jest a co nie jest przedmiotowym środkiem dowodowym. Błędy zamawiających.
c.      formułowanie warunków udziału w postępowaniu – błędy i dobre praktyki
d.      oznaczenie terminu wykonania zamówienia
e.      prezentacja podstaw wykluczenia  w SWZ i wątpliwości z tym związane
f.       określenie zakresu w jakim złożone powinno zostać oświadczenie wstępne z art. 125 ust. 1 pzp
g.      specyficzne wymagania trybu podstawowego

 

8.      Pułapki postępowania
a.      Formułowanie wezwań wykonawców
b.      Wyznaczanie terminów
c.      Problem rażąco niskiej ceny
d.      Termin związania ofertą
e.      Wybór wykonawcy i jego uzasadnienie – szczególne wymagania płynące z orzecznictwa
f.       Wadium
g.      Wyjaśnienia treści ofert a niedozwolone negocjacje. Gdzie leżą granice?

Omówienie kluczowych pozycji Tabeli korekt finansowych i przypadków naliczania kar w odniesieniu do postępowań prowadzonych w oparciu o Zasadę konkurencyjności oraz ustawę - Prawo zamówień publicznych z wykorzystaniem aktualnego orzecznictwa

9.      Kategoria 1 naruszeń – ogłoszenie o zamówieniu i specyfikacje warunków zamówienia:
a.      Naruszenie skutkujące korektą i sposób rozliczenia korekt finansowych dotyczących zamówień;
b.      Brak uzasadnienia zaniechania podziału zamówienia na części jako przesłanka naliczenia korekty.
c.      Brak odpowiedniego ogłoszenia
i.     Zaniechanie przeprowadzenia jakiejkolwiek procedu
ii.     Przeprowadzenie procedury wadliwie dobrane
iii.     Wady treści ogłoszenia
 

 

d.      Naruszenia i korekty  dotyczące ogłoszeń i podziału zamówienia:
i.     Szacowanie wartości zamówienia;
ii.     Rola oszacowania wartości zamówienia w badaniu poprawności postępowania o udzielenie zamówienia;
iii.     Definicja „jednego zamówienia” – przesłanki agregacji zamówień i ich ocena;
iv.     Zakaz dzielenia i łączenia zamówień w celu obejścia obowiązku stosowania ustawy – Prawo zamówień publicznych albo Zasady konkurencyjn
v.     Kiedy podział zamówienia jest sztuczny i zakazany a kiedy dozwolony?
vi.     Przegląd przykładów naruszeń.
e.      Korekty związane z nieprzestrzeganiem terminów i zasady ich naliczania.
i.     Kiedy można bezpiecznie stosować skrócone terminy składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu;
ii.     Przesłanka „czasu niezbędnego do przygotowania i złożenia oferty” – jak ją rozumieć?
f.       Naruszenia dotyczące kryteriów oceny ofert skutkujące nałożeniem korekty:
i.     Przykłady dopuszczalnych ale rzadko stosowane kryteriów, które mogą budzić podejrzenia kontrolera;
ii.     Przykłady kryteriów niedopuszczalnych.
g.      Rodzaje dyskryminacyjnych warunków udziału lub warunków realizacji zamówienia – dyskryminacja pośrednia i bezpośrednia:
i.     Bezpośrednie ograniczenie konkurencji – preferencja określonych grup wykonawców;
ii.     Brak proporcjonalności wymagań.
h.      Wady opisu przedmiotu zamówienia i problem podwykonawstwa – okoliczności skutkujące nałożeniem korekty:
i.     Problem rozwiązań równoważnych i wnioski płynące z wyroku KIO w sprawie KIO 383/24;
ii.     Czy Wytyczne oraz ustawa – Prawo zamówień publicznych stawiają takie same wymagania wobec opz?

10.   Kategoria 2 naruszeń – kwalifikacja wykonawców i ocena ofert
a.      Wadliwe zastosowanie postanowień Zapytania ofertowego/SWZ
b.      Wadliwe stosowanie kryteriów oceny ofert:
i.     Ocena dokonana inaczej niż określono to w dokumentach zamówienia;
ii.     Ocena dokonana w oparciu o nieujawnione kryteria.
c.      Negocjacje treści oferty – niedozwolona zmiana złożonej oferty a dozwolone działanie zamawiającego w zakresie dokonywania poprawy omyłek;
d.      Oferty z rażąco niską ceną – sytuacje skutkujące naliczeniem korekty – nieuzasadnione odrzucenie. Problem analizy wyjaśnień RNC;
e.      Postępowanie prowadzone w konflikcie interesów – wymogi w zakresie składania stosownych oświadczeń – ustawa Pzp oraz Zasada konkurencyjności;
f.       Dokumentowanie postępowania o udzielenie zamówienia, protokół postępowania o udzielenie zamówienia a zachowanie ścieżku audytu. Korekta za braki w dokumentacji.

11.   Kategoria 3 naruszeń – realizacja zamówienia:
a.      Kryterium istotności zmiany – kiedy zmiana jest istotna a kiedy nie?
b.      Zmiany umowy w sprawie zamówie
i.     Badanie prawidłowości zmian dokonanych na podstawie klauzul przeglądowych
ii.     Forma prawna dokonania zmiany;
iii.     Ogłoszenie o zmianie umowy i konsekwencje jego braku.
c.      Zmiany wartości udzielonego zamówienia;
d.      Korekty niewynikające z treści Wytycznych i tabeli korekt finansowych.

12.    Podsumowanie

OPINIE

Szkolenie organizowane bardzo dobrze. Sposób przekazywania wiedzy przejrzysty i interesujący. Wiedza prowadzącego celująca. Możliwość prowadzenia dialogu. Odpowiedzi na pytania wyczerpujące.

Ewa Pawlak - Zakład Ubezpieczeń Społecznych

Szkolenie zostało przygotowane i przeprowadzone w sposób wysoce profesjonalny. Wiedza została przekazana w sposób ciekawy a zarazem przystępny. Jestem bardzo zadowolona, że byłam jego uczestniczą. Z firmą ApexNet odbyłam już wiele szkoleń i zawsze mam jak najbardziej pozytywne odczucia.

Marta Bednarska - Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty Bemowo m.st. Warszawy

CENA ZAWIERA

  • Szkolenie on-line na żywo

  • EduBox, czyli paczkę materiałów wysłaną pocztą

  • 60 dni dostępu do nagrania szkolenia

  • Aplikację mobilną z ustawą Pzp na Android i iOS

  • Roczny dostęp do EduStrefy

  • Certyfikat ukończenia szkolenia

  • Spotkania z ekspertami po godzinach

  • Nagrania z webinarów ApexNet

  • Paczkę wzorów dokumentów

    • Wzór SWZ w wariancie bez negocjacji i z negocjacjami
    • Aneks do SWZ wg trybu podstawowego
    • Kwalifikowanie wykonawców
    • Analiza potrzeb i wymagań
    • Regulamin do 130 000 zł
    • Postępowanie wg trybu podstawowego
    • Przykładowe klauzule do umów
    • Lista obowiązkowych terminów dla zamawiających
    • i więcej!

SZCZEGÓŁY ORGANIZACYJNE

Oferta specjalna
Miejsce Termin Trener Cena
DRUGIE SZKOLENIE WIDEO 50% TANIEJ
Sprawdź co zyskasz
ONLINE, 25-26 marca 2025
GWARANCJA TERMINU
Paweł Wójcik 1099.00 zł netto + 23% VAT 1649.00 zł netto + 23% VAT
Zgłoś na to szkolenie minimum 3 osoby, a każda z nich zupełnie bezpłatnie otrzyma 60-dniowy dostęp do kursu MASTER PZP!
Sprawdź, czym jest ten kurs klikając TUTAJ

KONTAKT

MASZ PYTANIA?
Napisz szkolenia@apexnet.pl lub zadzwoń na (22)2058900