Newsletter Image
Start > Szkolenia otwarte > Zamówienia publiczne > Efektywne zamówienia...

SZKOLENIA OTWARTE

Efektywne zamówienia publiczne w praktyce szkół wyższych i jednostek naukowo – badawczych

TEMAT

Efektywne zamówienia publiczne w praktyce szkół wyższych i jednostek naukowo – badawczych

DLACZEGO WARTO WZIĄĆ UDZIAŁ?

Zamówienia publiczne w projektach badawczych to wyzwanie, ale też ogromna szansa na efektywne zarządzanie budżetem i zasobami.

Szkolenie pomoże Ci:

  • skutecznie stosować wyłączenia z ustawy Pzp, w tym wyłączenia unijne i krajowe, aby przyspieszyć realizację projektów,
  • opracować kryteria oceny ofert, które pozwolą wybrać najlepszych wykonawców i zapewnić wysoką jakość usług,
  • wykorzystać tryby ustawowe, takie jak partnerstwo innowacyjne czy negocjacje bez ogłoszenia, dostosowane do specyfiki projektów badawczo-rozwojowych.

To praktyczne warsztaty oparte na rozwiązywaniu kazusów przez uczestników oraz omawianiu przez nich i prowadzącego propozycji rozstrzygnięć, które pomogą Ci uniknąć błędów, zoptymalizować procesy zakupowe i działać w zgodzie z przepisami, jednocześnie wspierając cele Twojej jednostki badawczej. 

Zapisz się już dziś!

Rekomendacje uczestników

TRENER

Paweł Wójcik

Ekspert ds Zamowień Publicznych, ponad 18 lat doświadczenia; współpracował z UJ, Collegium Civitas i PAN.

Liczba przeprowadzonych szkolen: 100
Liczba opinii o trenerze: 0

Ekspert z 18-letnim doświadczeniem w zamówieniach publicznych, szczególnie w projektach badawczo-rozwojowych. Autor komentarza do ustawy Pzp i innych cenionych publikacji. Twórca systemu zakupowego w największym projekcie UE, przeprowadził ponad 100 warsztatów dla instytucji, takich jak UJ czy PAN.

PROGRAM

Blok I

Kiedy możemy nie stosować ustawy pzp do udzielania zamówień przez jednostki naukowe

 

1. Badania naukowe w zamówieniach publicznych – wprowadzenie

2. Definiowanie pojęcia badań naukowych w prawie polskim i prawie zamówień publicznych – przypomnienie podstawowych zagadnień.

3. Działalność dydaktyczna, naukowo – badawcza, komercyjna jednostki naukowej i udzielanie zamówień publicznych.

4. Wyłączenie obowiązku stosowania przepisów o zamówieniach publicznych dla zamawiania usług w zakresie badań naukowych. Duże wyłączenie „unijne”:

5. Szczegółowe omówienie przesłanki art. 11 ust. 1 pkt 3 ustawy pzp:

i. Wyjaśnienie podstawowych pojęć

ii. Kontrowersje w wykładni przepisu

iii. Usługi a dostawy niezbędne dla realizacji badań naukowych

iv. Kiedy mogę odstąpić od stosowania ustawy? – analiza przesłanek dopuszczalności

v. Zakres przedmiotowy wyłączenia – jakiego rodzaju działania składające się na badanie naukowe są objęte wyłączeniem.

vi. Komunikat Komisji Europejskiej z 2006 r. i jego wpływ na praktykę stosowania wyłączenia.

vii. Wytyczne płynące z opinii Komisji Europejskiej w zakresie interpretacji przesłanek stosowania „wyłączenia unijnego”.

6. Wyłączenie obowiązku stosowania przepisów o zamówieniach publicznych dla zamawiania usług, dostaw i robót budowlanych na potrzeby badań naukowych o wartości mniejszej niż progi unijne – szczegółowe omówienie przesłanki z art. 11 ust. 5 pkt 1 ustawy pzp.

a) Wyjaśnienie podstawowych pojęć – praca badawcza, praca naukowa, praca eksperymentalna, praca rozwojowa

b) Zakres stosowania przepisu

c)Kontrowersje związane z możliwościami jego szerszego stosowania w kontekście zgodności z prawem Unii Europejskiej

d) Prawidłowe szacowanie wartości zamówień udzielanych w oparciu o „wyłączenia krajowe”

e) Problem zamówień udzielanych w projektach współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej – ryzyka i ich konsekwencje

7. Sposób udzielania zamówień na usługi objęte wyłączeniem obu podstawach:

a) Umowy finansowane ze środków UE i „krajowych”, czy jest między nimi różnica?

b) Warunki udziału w postępowaniu, kryteria oceny ofert – wskazanie możliwości do wykorzystania przez zamawiającego

c) Wyłączenie z art. 11 ust. 1 pkt 3 ustawy pzp oraz wyłączenie krajowe – podobieństwa i różnice

d) Procedura określona w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Kiedy ma zastosowanie?

e) Sposób udzielenia zamówienia na badania naukowe objęte wyłączeniem z art. 11 ust. 1 pkt 3 ustawy pzp -  zagadnienia praktyczne

  • i. Kryterium transgranicznego charakteru przedmiotu zamówienia
  • ii. Miejsce publikacji ogłoszenia
  • iii. Treść ogłoszenia
  • iv. Procedura udzielenia zamówienia – kryteria oceny ofert.

8. Umowy na realizację zamówień wyłączonych. Kluczowe zagadnienia.

a) Forma umowy

b) Zasady dokonywania zmian umowy

c) Czy badanie naukowe/umowa o wykonanie prac badawczych zawsze musi skończyć się pozytywnym odbiorem opisanego rezultatu? Czym jest rezultat prac badawczych?

Blok II

Efektywne stosowanie trybów ustawowych

 

9. Szacowanie wartości zamówień w projektach naukowo – badawczych

a) Zasady agregacji zamówień na usługi, dostawy i roboty budowlane określone w art. 28 i następnych ustawy pzp

b) Jak traktować zamówienia w równolegle realizowanych projektach naukowo – badawczych?

10. Stosowanie ustawy Pzp – kwestie proceduralne istotne dla zamówień badawczo - rozwojowych

a) Rola komisji przetargowej i zalecany jej skład i zasady pracy

b) Konflikt interesów – obowiązki w zakresie składania oświadczeń. Problem uczestnictwa w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego pracowników zamawiającego w tym w szczególności ryzyka związane z udziałem pracowników naukowych.

11. Pojęcie „innowacji” w ustawie – Prawo zamówień publicznych

12. Partnerstwo Innowacyjne – „tryb” udzielenia zamówienia stworzony z myślą o realizacji badań naukowych

a) Istota partnerstwa – konkurencyjna współpraca z wieloma wykonawcami, wybór najlepszych rozwiązań

b) Przesłanki zastosowania

c) Przebieg postępowania

d) Zalety, wady i ryzyka związane z ustanowieniem partnerstwa.

13. Zamówienie z wolnej ręki na podstawie art. 214 ust. 1 pkt 1 lub 3 ustawy pzp – możliwości zastosowania, ryzyka i korzyści z tym związane.

a) „Jedyny wykonawca”

b) Jak stwierdzić brak rozwiązań alternatywnych

c) Rzeczy wytworzone wyłącznie w celach badawczych.

14. Udzielenie zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia na podstawie art. 209 ust. 1 pk 3 ustawy pzp. Specyficzna przesłanka naukowo – badawcza.

a) Rzeczy wytworzone wyłącznie w celach badawczych

b) Różnica w stosunku do analogicznej przesłanki stosowania trybu zamówienia z wolnej ręki

15. Możliwość zastosowania trybu negocjacji z ogłoszeniem. Przegląd przesłanek z art. 153 ustawy pzp.  Możliwości zastosowania, ryzyka i korzyści z tym związane.

a) Przegląd przesłanek

b) Sposób prowadzenia postępowania – przebieg negocjacji

c) Możliwości i granice wpływu wykonawców na treść dokumentów zamówienia.

16. Dialog konkurencyjny jako tryb udzielania zamówień na potrzeby projektów naukowo – badawczych.

a) Przesłanki stosowania trybu

b) Podobieństwa i różnice w stosunku do negocjacji z ogłoszeniem.

17. Przetarg nieograniczony oraz przetarg ograniczony. Jak zwiększyć efektywność tych trybów dla zabezpieczenia prawidłowej realizacji projektów naukowo – badawczych.

a) Planowanie

b) Analiza potrzeb

c) Konstrukcja warunków udziału w postępowaniu oraz kryteriów oceny ofert

d)  Badanie ofert, uczciwa konkurencja a dbałość o rzetelność danych naukowych.

18. Zamówienia udzielane na potrzeby projektów naukowo badawczych a formułowanie warunków udziału w postępowaniu

a) Warunki dotyczące uprawnień do prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub zawodowej

b) Warunki dotyczące sytuacji ekonomicznej lub finansowej

c) Warunki dotyczące zdolności technicznej lub zawodowej

      i. Doświadczenie wykonawcy

      ii.Personel wykonawcy

      iii. Czego możemy wymagać od konsorcjów?

19. Przykłady kryteriów oceny ofert dla zamówień udzielanych na potrzeby projektów naukowo badawczych.

a) Kryteria cenowo-kosztowe oraz kryteria jakościowe

b) Ważenie kryteriów

c) Powiązanie kryteriów oceny ofert z warunkami udziału w postępowaniu

20. Granty badawcze, wnioski o dofinansowanie projektów badawczych a możliwość  terminowej realizacji zadań dzięki wykorzystaniu możliwości wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego przed uzyskaniem decyzji o przyznaniu środków.

21. Warunki zmiany umowy – na co zwrócić uwagę przy zamówieniach udzielanych na potrzeby projektów naukowo badawczych

 

OPINIE

Myślę, że temat szkolenia jednoznacznie zachęci kolejnych uczestników do szkolenia; temat - bardzo trafnym wyborem wobec bolączki projektów na uczelniach wyższych. Wiele spraw zostało według mnie uporządkowanych i usystematyzowanych. Szkolenie bardzo merytoryczne i bardzo pomocne.

Piotr Kukowski - Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu

Bardzo dobrze przygotowane szkolenie co do treści, zakresu i meteorytyki. Bardzo dobry przekaz przez prowadzącego. Możliwość zadawania pytań na każdym etapie szkolenia. Dużo przykładów z życia wziętych

Monika Kaczmara - Sieć Badawcza Łukasiewicz - Instytut Metali Nieżelaznych Oddział w Legnicy

CENA ZAWIERA

  • Szkolenie on-line na żywo

  • EduBox, czyli paczkę materiałów wysłaną pocztą

  • 60 dni dostępu do nagrania szkolenia

  • Aplikację mobilną z ustawą Pzp na Android i iOS

  • Roczny dostęp do EduStrefy

  • Certyfikat ukończenia szkolenia

  • Szkolenie w godzinach 9:30-15:30

  • Spotkania z ekspertami po godzinach

  • Nagrania z webinarów ApexNet

  • Paczkę wzorów dokumentów

    • Wzór SWZ w wariancie bez negocjacji i z negocjacjami
    • Aneks do SWZ wg trybu podstawowego
    • Kwalifikowanie wykonawców
    • Analiza potrzeb i wymagań
    • Regulamin do 130 000 zł
    • Postępowanie wg trybu podstawowego
    • Przykładowe klauzule do umów
    • Lista obowiązkowych terminów dla zamawiających
    • i więcej!

SZCZEGÓŁY ORGANIZACYJNE

Oferta specjalna
Miejsce Termin Trener Cena
DRUGIE SZKOLENIE WIDEO 50% TANIEJ
Sprawdź co zyskasz
ONLINE, 18-19 marca 2025
GWARANCJA TERMINU
Paweł Wójcik 1099.00 zł netto + 23% VAT 1649.00 zł netto + 23% VAT
Zgłoś na to szkolenie minimum 3 osoby, a każda z nich zupełnie bezpłatnie otrzyma 60-dniowy dostęp do kursu MASTER PZP!
Sprawdź, czym jest ten kurs klikając TUTAJ

KONTAKT

MASZ PYTANIA?
Napisz szkolenia@apexnet.pl lub zadzwoń na (22)2058900