Zamówienia publiczne w projektach badawczych to wyzwanie, ale też ogromna szansa na efektywne zarządzanie budżetem i zasobami.
Szkolenie pomoże Ci:
To praktyczne warsztaty oparte na rozwiązywaniu kazusów przez uczestników oraz omawianiu przez nich i prowadzącego propozycji rozstrzygnięć, które pomogą Ci uniknąć błędów, zoptymalizować procesy zakupowe i działać w zgodzie z przepisami, jednocześnie wspierając cele Twojej jednostki badawczej.
Zapisz się już dziś!
Rekomendacje uczestników
Ekspert ds Zamowień Publicznych, ponad 18 lat doświadczenia; współpracował z UJ, Collegium Civitas i PAN.
Ekspert z 18-letnim doświadczeniem w zamówieniach publicznych, szczególnie w projektach badawczo-rozwojowych. Autor komentarza do ustawy Pzp i innych cenionych publikacji. Twórca systemu zakupowego w największym projekcie UE, przeprowadził ponad 100 warsztatów dla instytucji, takich jak UJ czy PAN.
Blok I
Kiedy możemy nie stosować ustawy pzp do udzielania zamówień przez jednostki naukowe
1. Badania naukowe w zamówieniach publicznych – wprowadzenie
2. Definiowanie pojęcia badań naukowych w prawie polskim i prawie zamówień publicznych – przypomnienie podstawowych zagadnień.
3. Działalność dydaktyczna, naukowo – badawcza, komercyjna jednostki naukowej i udzielanie zamówień publicznych.
4. Wyłączenie obowiązku stosowania przepisów o zamówieniach publicznych dla zamawiania usług w zakresie badań naukowych. Duże wyłączenie „unijne”:
5. Szczegółowe omówienie przesłanki art. 11 ust. 1 pkt 3 ustawy pzp:
i. Wyjaśnienie podstawowych pojęć
ii. Kontrowersje w wykładni przepisu
iii. Usługi a dostawy niezbędne dla realizacji badań naukowych
iv. Kiedy mogę odstąpić od stosowania ustawy? – analiza przesłanek dopuszczalności
v. Zakres przedmiotowy wyłączenia – jakiego rodzaju działania składające się na badanie naukowe są objęte wyłączeniem.
vi. Komunikat Komisji Europejskiej z 2006 r. i jego wpływ na praktykę stosowania wyłączenia.
vii. Wytyczne płynące z opinii Komisji Europejskiej w zakresie interpretacji przesłanek stosowania „wyłączenia unijnego”.
6. Wyłączenie obowiązku stosowania przepisów o zamówieniach publicznych dla zamawiania usług, dostaw i robót budowlanych na potrzeby badań naukowych o wartości mniejszej niż progi unijne – szczegółowe omówienie przesłanki z art. 11 ust. 5 pkt 1 ustawy pzp.
a) Wyjaśnienie podstawowych pojęć – praca badawcza, praca naukowa, praca eksperymentalna, praca rozwojowa
b) Zakres stosowania przepisu
c)Kontrowersje związane z możliwościami jego szerszego stosowania w kontekście zgodności z prawem Unii Europejskiej
d) Prawidłowe szacowanie wartości zamówień udzielanych w oparciu o „wyłączenia krajowe”
e) Problem zamówień udzielanych w projektach współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej – ryzyka i ich konsekwencje
7. Sposób udzielania zamówień na usługi objęte wyłączeniem obu podstawach:
a) Umowy finansowane ze środków UE i „krajowych”, czy jest między nimi różnica?
b) Warunki udziału w postępowaniu, kryteria oceny ofert – wskazanie możliwości do wykorzystania przez zamawiającego
c) Wyłączenie z art. 11 ust. 1 pkt 3 ustawy pzp oraz wyłączenie krajowe – podobieństwa i różnice
d) Procedura określona w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Kiedy ma zastosowanie?
e) Sposób udzielenia zamówienia na badania naukowe objęte wyłączeniem z art. 11 ust. 1 pkt 3 ustawy pzp - zagadnienia praktyczne
8. Umowy na realizację zamówień wyłączonych. Kluczowe zagadnienia.
a) Forma umowy
b) Zasady dokonywania zmian umowy
c) Czy badanie naukowe/umowa o wykonanie prac badawczych zawsze musi skończyć się pozytywnym odbiorem opisanego rezultatu? Czym jest rezultat prac badawczych?
Blok II
Efektywne stosowanie trybów ustawowych
9. Szacowanie wartości zamówień w projektach naukowo – badawczych
a) Zasady agregacji zamówień na usługi, dostawy i roboty budowlane określone w art. 28 i następnych ustawy pzp
b) Jak traktować zamówienia w równolegle realizowanych projektach naukowo – badawczych?
10. Stosowanie ustawy Pzp – kwestie proceduralne istotne dla zamówień badawczo - rozwojowych
a) Rola komisji przetargowej i zalecany jej skład i zasady pracy
b) Konflikt interesów – obowiązki w zakresie składania oświadczeń. Problem uczestnictwa w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego pracowników zamawiającego w tym w szczególności ryzyka związane z udziałem pracowników naukowych.
11. Pojęcie „innowacji” w ustawie – Prawo zamówień publicznych
12. Partnerstwo Innowacyjne – „tryb” udzielenia zamówienia stworzony z myślą o realizacji badań naukowych
a) Istota partnerstwa – konkurencyjna współpraca z wieloma wykonawcami, wybór najlepszych rozwiązań
b) Przesłanki zastosowania
c) Przebieg postępowania
d) Zalety, wady i ryzyka związane z ustanowieniem partnerstwa.
13. Zamówienie z wolnej ręki na podstawie art. 214 ust. 1 pkt 1 lub 3 ustawy pzp – możliwości zastosowania, ryzyka i korzyści z tym związane.
a) „Jedyny wykonawca”
b) Jak stwierdzić brak rozwiązań alternatywnych
c) Rzeczy wytworzone wyłącznie w celach badawczych.
14. Udzielenie zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia na podstawie art. 209 ust. 1 pk 3 ustawy pzp. Specyficzna przesłanka naukowo – badawcza.
a) Rzeczy wytworzone wyłącznie w celach badawczych
b) Różnica w stosunku do analogicznej przesłanki stosowania trybu zamówienia z wolnej ręki
15. Możliwość zastosowania trybu negocjacji z ogłoszeniem. Przegląd przesłanek z art. 153 ustawy pzp. Możliwości zastosowania, ryzyka i korzyści z tym związane.
a) Przegląd przesłanek
b) Sposób prowadzenia postępowania – przebieg negocjacji
c) Możliwości i granice wpływu wykonawców na treść dokumentów zamówienia.
16. Dialog konkurencyjny jako tryb udzielania zamówień na potrzeby projektów naukowo – badawczych.
a) Przesłanki stosowania trybu
b) Podobieństwa i różnice w stosunku do negocjacji z ogłoszeniem.
17. Przetarg nieograniczony oraz przetarg ograniczony. Jak zwiększyć efektywność tych trybów dla zabezpieczenia prawidłowej realizacji projektów naukowo – badawczych.
a) Planowanie
b) Analiza potrzeb
c) Konstrukcja warunków udziału w postępowaniu oraz kryteriów oceny ofert
d) Badanie ofert, uczciwa konkurencja a dbałość o rzetelność danych naukowych.
18. Zamówienia udzielane na potrzeby projektów naukowo badawczych a formułowanie warunków udziału w postępowaniu
a) Warunki dotyczące uprawnień do prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub zawodowej
b) Warunki dotyczące sytuacji ekonomicznej lub finansowej
c) Warunki dotyczące zdolności technicznej lub zawodowej
i. Doświadczenie wykonawcy
ii.Personel wykonawcy
iii. Czego możemy wymagać od konsorcjów?
19. Przykłady kryteriów oceny ofert dla zamówień udzielanych na potrzeby projektów naukowo badawczych.
a) Kryteria cenowo-kosztowe oraz kryteria jakościowe
b) Ważenie kryteriów
c) Powiązanie kryteriów oceny ofert z warunkami udziału w postępowaniu
20. Granty badawcze, wnioski o dofinansowanie projektów badawczych a możliwość terminowej realizacji zadań dzięki wykorzystaniu możliwości wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego przed uzyskaniem decyzji o przyznaniu środków.
21. Warunki zmiany umowy – na co zwrócić uwagę przy zamówieniach udzielanych na potrzeby projektów naukowo badawczych
Miejsce | Termin | Trener | Cena |
DRUGIE SZKOLENIE WIDEO 50% TANIEJ
Sprawdź co zyskasz
|
---|---|---|---|---|
ONLINE, | 18-19 marca 2025 GWARANCJA TERMINU |
Paweł Wójcik | 1099.00 zł netto + 23% VAT | 1649.00 zł netto + 23% VAT |
MASZ PYTANIA?
Napisz szkolenia@apexnet.pl lub zadzwoń na (22)2058900