Dzień 1. Trener Iwona Holka
Temat: Aspekty proceduralne dotyczące prowadzenia postępowań wg Pzp2021.
-
Analiza przesłanek wykluczenia obligatoryjnych i fakultatywnych w PZP2021
- podstawy prawne
- orzecznictwo TSUE i KIO
- podmiotowe środki dowodowe i zasady ich składania i uzupełniania;
-
Przesłanki odrzucenia oferty: omówienie
-
Termin związania ofertą wg nowych regulacji i zasady wyboru oferty po terminie TZO;
-
Terminy w PZP2021
-
Procedura odwrócona w nowych regulacjach;
-
Schemat postępowania powyżej progów unijnych;
-
Schemat postępowania w tryb podstawowy: szczegółowe omówienie wariantu z fakultatywnymi negocjacjami.
Dzień 2. Trener Wioleta Bajda
Temat: Elektronizacja postępowań w praktyce
-
Wprowadzenie
-
dyrektywy unijne w sprawie zamówień publicznych, a elektronizacja
-
obszary elektronizacji, a ramy postępowania o udzielenie zamówienia publicznego
-
etapy elektronizacji
-
nowe rozporządzenia wykonawcze do ustawy Pzp związane z elektronizacją – omówienie
-
Platforma E-zamówienia – dlaczego każdy zamawiający musi posiadać konto na platformie? Funkcjonalności obecne i przyszłe;
-
Komunikacja zamawiającego z wykonawcami
-
Forma elektroniczna, a postać elektroniczna - czym się różni, znaczenie prawne, przykłady;
-
środki komunikacji elektronicznej służące do:
- przekazywania ofert, wniosków, oświadczenia wstępnego
- komunikacji między stronami w pozostałym zakresie
-
Forma oferty/wniosku/wstępnego oświadczenia – problemy praktyczne
-
wymagania wobec narzędzi wykorzystywanych do komunikacji elektronicznej
-
możliwość odstąpienia od wymagania użycia środków komunikacji elektronicznej – jako wyjątek od zasady
-
możliwość wymagania przez zamawiającego użycia innych niż ogólnodostępne narzędzi, urządzeń lub formatów plików
-
obowiązki zamawiającego w zakresie informowania o środkach komunikacji elektronicznej wykorzystywanych do komunikowania się
- ogłoszenie o zamówieniu (DZ.U. UE, BZP)
- specyfikacja warunków zamówienia, opis potrzeb i wymagań
-
wszystko o formatach danych (które formaty są dopuszczalne w świetle przepisów?), orzecznictwo KIO
-
wszystko o kompresji danych w kontekście zamówień publicznych, nowe orzecznictwo KIO
-
formaty podpisów – jakie są prawidłowe? Jak formułować wymagania SWZ/OPiW w tym zakresie?
-
Wadium w formie niepieniężnej – co to znaczy oryginał w postaci elektronicznej?
-
Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów w sprawie sposobu sporządzania i przekazywania informacji oraz wymagań technicznych dla dokumentów elektronicznych oraz środków komunikacji elektronicznej w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego lub konkursie
-
Dokument elektroniczny - nowa definicja
-
Cyfrowe odwzorowanie – kto poświadcza, jak się składa, czego dotyczy?
-
Czym są dokumenty wystawione przez tzw. upoważnione podmioty?
-
Dokumenty wystawione przez inne niż upoważnione podmioty, czyli przez kogo?
-
Praktyczne omówienie form wszystkich dokumentów i oświadczeń składanych w postępowaniu – z pomocną tabelą;
-
Oświadczenia i dokumenty bez wymogu określonego formatu danych w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego
-
Sposób i tryb przekazywania w postępowaniu dokumentów zawierających informacje prawnie chronione
-
Sposób przekazywania podmiotowych środków dowodowych, przedmiotowych środków dowodowych lub innych dokumentów, w tym dokumentów potwierdzających umocowanie do reprezentowania, które zostały sporządzone w języku obcym;
-
E-odpisy z rejestrów (e-ZUS, e-KRK, e-KRS, e-CEDiG, itp.), inne dokumenty elektroniczne – jakie dokumenty w postępowaniu wykonawca może pozyskać w postaci elektronicznej? Omówienie i wskazanie zasad badania i oceny takich dokumentów;
-
Rozporządzenie w sprawie podmiotowych środków dowodowych oraz innych dokumentów lub oświadczeń, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy, a kwestie związane z elektronizacją.
-
Podpisy elektroniczne
-
kwalifikowany podpis elektroniczny – typy (wewnętrzny, zewnętrzny, otoczony), znaczniki czasu algorytm skrótu SHA, pieczęć elektroniczna
- składanie podpisów elektronicznych,
- walidacja podpisów krajowych, zagranicznych; proces walidacji zgodny z wymaganiami prawa; jakie oprogramowanie wybrać do walidacji? Narzędzia do walidacji - różnice, podobieństwa, plusy, minusy, ryzyka;
-
podpis zaufany/profil zaufany
- składanie podpisów zaufanych
- walidacja podpisu zaufanego – jak radzić sobie z problemami z odczytaniem plików podpisanych podpisem zaufanym; jak je odczytać, jak sprawdzić podpis zaufany; raporty z weryfikacji
- jak złożyć podpis osobisty
- jak sprawdzić podpis osobisty, jakich narzędzi do weryfikacji użyć;
-
pliki z różnymi podpisami elektronicznymi – jak weryfikować?
-
znak graficzny podpisu a skuteczność podpisu elektronicznego;
-
Dokumentowanie postępowania i nowe zasady udostępniania protokołu i załączników
-
Panel pytań i odpowiedzi
Dzień 3. Trener Damian Michalak
Temat: Umowy w zamówieniach publicznych i środki ochrony prawnej
Trener: r.pr. Damian Michalak
-
Umowy w zamówieniach publicznych
-
Zmiana koncepcji relacji zamawiający-wykonawca.
-
Klauzule abuzywne, czyli jakich postanowień nie wolno zamieszczać w umowach.
-
Przykłady niedozwolonych i kontrowersyjnych zapisów umownych.
-
Kary umowne w ujęciu praktycznym: cel, przesłanki nałożenia, wymagalność, kumulacja.
-
Limit kar umownych – na jakim poziomie go kształtować i jak poprawnie zapisać.
-
Metody waloryzacji wynagrodzenia wykonawcy z uwzględnieniem zmian cen i kosztów.
-
Zabezpieczenie należytego wykonania umowy – nowe przepisy, wyjątki od reguły, szerszy zakres zabezpieczenia.
-
Przykłady wadliwych zapisów w gwarancjach bankowych i ubezpieczeniowych.
-
Rozwiązanie umowy o zamówienie publiczne i odstąpienie od niej. Przepisy KC i Pzp, skutki, różnice.
-
Zmiany umów o zamówienie publiczne – omówienie wszystkich podstaw aneksowania kontraktów publicznych z uwzględnieniem przykładów i kontrowersji.
-
Przykłady dobrych i złych praktyk w zapisach umów
-
Środki ochrony prawnej i rozwiązywanie sporów
-
Podstawy odwoławcze.
-
Możliwość zaskarżania treści umów.
-
Pełnomocnictwa przed KIO.
-
Konstrukcja zarzutów i możliwe rozstrzygnięcia KIO.
-
Sąd zamówień publicznych.
-
Pozasądowe rozwiązywanie sporów – nowe dyrektywy postępowania.
-
Ugoda pomiędzy wykonawcą a zamawiającym – ograniczenia.
-
Ugoda a przesłanki zmiany umowy.