Dzień I
Zasady działania PPK i jego obsługi przez pracodawców
1) Cel realizacji i ogólne założenia działania PPK
-
dodatkowa emerytura;
-
zasady tworzenia;
-
współfinansowanie składek przez strony stosunku pracy;
-
„opieka” i nadzór państwa;
-
porównanie z PPE i innymi programami z III filara;
2) Etapy i terminarz wdrażania PPK przez sądy i inne jednostki budżetowe
-
objęcie działaniem ustawy o PPK i jego skutki;
-
wybór instytucji finansowej;
-
zawarcie umowy o zarządzanie PPK;
-
zawarcie umowy o prowadzenie PPK;
-
naliczenie i odprowadzenie pierwszych i kolejnych wpłat do PPK;
3) Wybór instytucji finansowej
-
wybór w porozumieniu z zakładową organizacją związkową lub z reprezentantem osób zatrudnionych;
-
kryteria wyboru;
-
podstawy polityki inwestycyjnej w ramach PPK (część udziałowa i część dłużna, inwestycje w waluty zagraniczne);
-
ostateczny termin na zawarcie porozumienia o wyborze instytucji i skutki jego ustanowienia;
STUDIUM PRZYPADKU – omówienie wspólnie z Uczestnikami szkolenia przykładowych wzorów:
-
porozumienia w sprawie wyboru instytucji finansowej w porozumieniu z zakładową organizacją związkową / reprezentacją osób zatrudnionych;
-
ewentualnego regulaminu (instrukcji) wyboru reprezentacji osób zatrudnionych;
4) Zawarcie umowy o zarządzanie PPK
-
sposób zawarcia (generalnie elektroniczny);
-
moment zawarcia umowy elektronicznej;
-
czy trzeba zawrzeć umowę, jeśli wszyscy pracobiorcy złożą deklaracje rezygnacji;
-
obowiązkowe elementy umowy;
-
ostateczny termin zawarcia;
-
skutki niezawarcia umowy o zarządzanie PPK;
5) Nawiązanie umowy o prowadzenie PPK
-
postać zawarcia umowy i możliwość jej zmiany;
-
czy trzeba ją zawrzeć, jeśli wszyscy pracobiorcy złożą deklaracje rezygnacji;
-
obowiązkowe elementy umowy (załącznik – lista uczestników);
-
ostateczny termin zawarcia i wymóg zachowania przerwy 10 dni roboczych po umowie o zarządzanie PPK;
-
skutki niezawarcia umowy o prowadzenie PPK;
6) Uczestnictwo w PPK
-
charakterystyka systemu dobrowolno-automatycznego przystępowania do PPK (deklaracja rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK);
-
weryfikacja statusu osoby zatrudnionej – kandydata na uczestnika PPK (kryteria ubezpieczeniowy i wiekowy);
-
uczestnictwo „z automatu” i w trybie wnioskowym;
-
możliwość rezygnacji z programu w każdej chwili (deklaracja rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK);
-
terminarz zapisywania do PPK „z automatu” osób zatrudnionych do chwili zawarcia umowy o prowadzenie PPK i po jej zawarciu;
-
terminarz zapisywania do PPK „starszych” uczestników – w trybie wnioskowym;
-
przynależność do kilku programów PPK;
-
zmiana podmiotu zatrudniającego przez uczestnika PPK;
-
obowiązki informacyjne wobec osób wstępujących do PPK;
-
ustawowe wznawianie wpłat do PPK przez sąd co 4 lata;
STUDIUM PRZYPADKU – omówienie wspólnie z Uczestnikami szkolenia przykładowych wzorów:
-
deklaracji rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK;
-
informacji podmiotu zatrudniającego dla „starszych” osób zatrudnionych (powyżej 55 lat) o możliwości przystąpienia do PPK;
-
wniosku osoby zatrudnionej w wieku powyżej 55 lat do podmiotu zatrudniającego o przystąpieniu do PPK;
-
oświadczenia uczestnika PPK dla podmiotu zatrudniającego o posiadanych rachunkach PPK;
-
wniosku do podmiotu zatrudniającego o dokonywanie wpłat do PPK;
7) Wpłaty do pracowniczych planów kapitałowych
-
wpłaty podstawowe (obowiązkowe) i dodatkowe (dobrowolne) – ich wysokość oraz finansowane przez podmiot zatrudniający i uczestnika;
-
możliwość obniżenia wpłaty podstawowej przez „najuboższych” uczestników PPK – deklaracja w tej sprawie i jej skutki;
-
zasady różnicowania wpłat dodatkowych przez podmiot zatrudniający i uczestników PPK – deklaracja uczestnika PPK o finansowaniu wpłaty dodatkowej i jej skutki;;
-
technika naliczania wpłat do PPK z wynagrodzenia uczestnika oraz odprowadzania na konto w PPK (podstawa wymiaru);
-
terminy dokonywania wpłat do PPK;
-
ulgi przysługujące z tego tytułu (rozliczenie na liście płac wynagrodzenia uczestnika PPK będącego pracownikiem i zleceniobiorcą);
-
moment powstania przychodu uczestnika z tytułu wpłat do PPK finansowanych przez podmiot zatrudniający (interpretacja MF);
-
wykazywanie wpłat do PPK w dokumentach ZUS;
-
wpłaty do PPK w kosztach uzyskania przychodu podmiotu zatrudniającego;
STUDIUM PRZYPADKU – omówienie wspólnie z Uczestnikami szkolenia przykładowych wzorów:
-
informacji od podmiotu zatrudniającego dla osób zatrudnionych o możliwości obniżenia wpłaty podstawowej i zadeklarowania wpłaty dodatkowej;
-
deklaracji uczestnika PPK o obniżeniu wpłaty podstawowej;
-
deklaracji uczestnika PPK o finansowaniu wpłaty dodatkowej;
STUDIUM PRZYPADKU – sporządzenie wspólnie z Uczestnikami szkolenia przykładowej listy płac z rozliczeniem:
-
wynagrodzenia pracownika – uczestnika PPK;
8) Preferencje z budżetu państwa
-
wpłata powitalna;
-
dopłata roczna;
9) Podział środków PPK w razie rozwodu lub śmierci uczestnika PPK
-
małżonek mający rachunek PPK;
-
małżonek niemający rachunku PPK;
-
osoby uprawnione;
10) Wypłata transferowa i zwrot środków PPK
-
przypadki zastosowania;
-
skutki rozwiązań;
-
terminy i dokumentacja;
11) Rozporządzanie środkami zgromadzonymi w ramach PPK przez uczestnika
-
przed osiągnięciem 60 lat – na cele mieszkaniowe i w razie poważnego zachorowania;
-
po osiągnięciu 60 lat – indywidualna lub w formie świadczenia małżeńskiego;
-
obsługa obu rozwiązań, terminy i dokumentacja;
Dzień II
PPK w praktyce pracodawców - lista płac i dokumentacja
1) Nadzór i kontrola nad funkcjonowaniem PPK
-
zasady inwestowania;
-
rygorystyczne przepisy funkcjonowania instytucji finansowych;
-
ewidencje PPK i portal PPK;
-
sankcje karne i podmioty kontrolne;
-
jak się przygotować do kontroli;
2) Podsumowanie obowiązków podmiotu zatrudniającego w procesie wdrażania PPK
-
obowiązki pracodawcy przy tworzeniu PPK (w wyborze instytucji finansowej, zawarcie umów itd.);
-
obowiązki informacyjne podmiotu zatrudniającego wobec uczestników i instytucji finansowej;
-
obowiązki finansowe (współfinansowanie wpłat do PPK, ich naliczanie i dokonywanie);
-
obowiązki dokumentacyjne;
3) Przyjmowanie, obieg i gromadzenie dokumentacji dotyczącej PPK
-
jakie dokumenty musi przekazywać podmiot zatrudniający uczestnikom;
-
druki dostarczane instytucji finansowej;
-
dokumenty przyjmowane od uczestników;
-
miejsce, okresy i zasady ich gromadzenia;
4) PPK na liście płac
-
naliczanie wpłat do PPK na liście płac;
-
moment powstania przychodu uczestnika z tytułu wpłat finansowanych przez pracodawcę;
-
analiza konkretnych przypadków ustalania podstawy wymiaru wpłat do PPK;
STUDIUM PRZYPADKU – rozliczenie na liście płac wspólnie z Uczestnikami szkolenia:
-
wynagrodzenia uczestnika PPK będącego zleceniobiorcą;
-
wynagrodzenia uczestnika PPK, korzystającego ze zwolnienia „zerowy PIT”;
5) Dokonywanie potrąceń z wynagrodzenia i zasiłków uczestników PPK
-
ustalanie podstawy dokonywania potrąceń uczestników PPK będących pracownikami i zleceniobiorcami, w tym korzystającymi ze zwolnienia „zerowy PIT”;
-
obliczanie kwot wolnych od potrąceń z wynagrodzenia uczestników PPK będących pracownikami i zleceniobiorcami, w tym korzystającymi ze zwolnienia „zerowy PIT”;
-
dokonywanie potrąceń z ich wynagrodzenia;
STUDIUM PRZYPADKU – przykładowe obliczenie wspólnie z Uczestnikami szkolenia:
-
potrąceń z wynagrodzenia uczestnika PPK będącego pracownikiem;
-
potrąceń z wynagrodzenia uczestnika PPK będącego zleceniobiorcą;
-
potrąceń z wynagrodzenia uczestnika PPK, korzystającego ze zwolnienia „zerowy PIT”;
6) Podsumowanie szkolenia, sesja pytań i odpowiedzi;