Start > Szkolenia otwarte > Kadry i Płace > Pracownicze plany kapitałowe...

SZKOLENIA OTWARTE

Pracownicze plany kapitałowe jak wdrożyć i realizować krok po kroku

TEMAT

Pracownicze plany kapitałowe

jak wdrożyć i realizować krok po kroku

W tej chwili nie realizujemy tego szkolenia, sprawdź naszą aktualną ofertę szkoleń

DLACZEGO WARTO WZIĄĆ UDZIAŁ?

Celem szkolenia jest przygotowanie działów kadrowych, płacowych i finansowych firm do wdrożenia kolejnych programów oszczędnościowych w ramach III filara emerytalnego – pracowniczych planów kapitałowych (PPK).

Wykładowca dokładnie omówi aspekty działania programu, zwłaszcza finansowe - kwestie obliczania składek, dokonywania ich potrąceń, stosowania ulg podatkowych i składkowych z tego tytułu.

 

Szczegółowo omówi i skonsultuje z uczestnikami obowiązkowe elementy umów tworzących system PPK, ich formę i terminy zawarcia. Szkolenie przybiera formę praktycznych warsztatów. Uczestnicy mogą na bieżąco zadawać pytać, zgłaszać uwagi czy sugestie.

PROGRAM

1) Cel realizacji i ogólne założenia działania PPK

  • dodatkowa emerytura
  • zasady tworzenia
  • współfinansowanie składek przez strony stosunku pracy
  • „opieka” i nadzór państwa
  • porównanie z PPE i innymi programami z III filara;

2) Etapy i terminarz wdrażania PPK przez podmiot zatrudniający

  • objęcie działaniem ustawy o PPK i jego skutki
  • wybór instytucji finansowej
  • zawarcie umowy o zarządzanie PPK
  • zawarcie umowy o prowadzenie PPK
  • naliczenie i odprowadzenie pierwszych i kolejnych wpłat do PPK
  • terminy wdrażania PPK przez poszczególne podmioty zatrudniające;

3) Wybór instytucji finansowej

  • wybór w porozumieniu z zakładową organizacją związkową lub z reprezentantem osób zatrudnionych
  • kryteria wyboru
  • podstawy polityki inwestycyjnej w ramach PPK (część udziałowa i część dłużna, inwestycje w waluty zagraniczne)
  • ostateczny termin na zawarcie porozumienia o wyborze instytucji

STUDIUM PRZYPADKU – omówienie wspólnie z Uczestnikami szkolenia przykładowych wzorów:

  • porozumienia w sprawie wyboru instytucji finansowej w porozumieniu z zakładową organizacją związkową / reprezentacją osób zatrudnionych
  • ewentualnego regulaminu (instrukcji) wyboru reprezentacji osób zatrudnionych

4) Zawarcie umowy o zarządzanie PPK

  • sposób zawarcia (generalnie elektroniczny)
  • moment zawarcia umowy elektronicznej
  • czy trzeba zawrzeć umowę, jeśli wszyscy pracobiorcy złożą deklaracje rezygnacji
  • obowiązkowe elementy umowy
  • ostateczny termin zawarcia
  • skutki niezawarcia umowy o zarządzanie PPK przez pracodawcę;

5) Nawiązanie umowy o prowadzenie PPK

  • postać zawarcia umowy i możliwość jej zmiany
  • czy trzeba ją zawrzeć, jeśli wszyscy pracobiorcy złożą deklaracje rezygnacji
  • obowiązkowe elementy umowy (załącznik – lista uczestników)
  • ostateczny termin zawarcia i wymóg zachowania przerwy 10 dni roboczych
  • skutki niezawarcia umowy o prowadzenie PPK przez podmiot zatrudniający;

6) Uczestnictwo w PPK

  • charakterystyka systemu dobrowolno-automatycznego przystępowania do PPK (deklaracja rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK)
  • weryfikacja statusu osoby zatrudnionej – kandydata na uczestnika PPK (kryteria ubezpieczeniowy i wiekowy)
  • uczestnictwo „z automatu” i w trybie wnioskowym
  • możliwość rezygnacji z programu w każdej chwili (deklaracja rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK)
  • terminarz zapisywania do PPK „z automatu” osób zatrudnionych do chwili zawarcia umowy o prowadzenie PPK i po jej zawarciu
  • terminarz zapisywania do PPK „starszych” uczestników – w trybie wnioskowym
  • przynależność do kilku programów PPK
  • zmiana podmiotu zatrudniającego przez uczestnika PPK
  • obowiązki informacyjne wobec osób wstępujących do PPK
  • ustawowe wznawianie wpłat do PPK przez sąd co 4 lata
  • wznawianie wpłat na wniosek;

STUDIUM PRZYPADKU – omówienie wspólnie z Uczestnikami szkolenia przykładowych wzorów:

  • deklaracji rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK
  • informacji pracodawcy dla „starszych” osób zatrudnionych (powyżej 55 lat) o możliwości przystąpienia do PPK
  • wniosku osoby zatrudnionej w wieku powyżej 55 lat do pracodawcy o przystąpieniu do PPK
  • oświadczenia uczestnika PPK o posiadanych rachunkach PPK
  • wniosku o dokonywanie wpłat do PPK;

7) Wpłaty do pracowniczych planów kapitałowych

  • wpłaty podstawowe (obowiązkowe) i dodatkowe (dobrowolne) – ich wysokość oraz finansowane przez podmiot zatrudniający i uczestnika
  • możliwość obniżenia wpłaty podstawowej przez „najuboższych” uczestników PPK – deklaracja w tej sprawie i jej skutki
  • zasady różnicowania wpłat dodatkowych prze sąd i uczestników PPK – deklaracja uczestnika PPK o finansowaniu wpłaty dodatkowej i jej skutki
  • technika ich naliczania z wynagrodzenia uczestnika PPK i odprowadzania na konto w PPK (podstawa wymiaru)
  • terminy dokonywania wpłat do PPK
  • ulgi przysługujące z tego tytułu (rozliczenie na liście płac wynagrodzenia uczestnika PPK będącego pracownikiem i zleceniobiorcą),
  • moment powstania przychodu uczestnika z tytułu wpłat do PPK finansowanych przez sąd (interpretacja MF)
  • wykazywanie wpłat do PPK w dokumentach ZUS

STUDIUM PRZYPADKU 1) omówienie wspólnie z Uczestnikami szkolenia przykładowych wzorów:

  • informacji dla osób zatrudnionych o możliwości obniżenia wpłaty podstawowej i zadeklarowania wpłaty dodatkowej
  • deklaracji uczestnika PPK o obniżeniu wpłaty podstawowej
  • deklaracji uczestnika PPK o finansowaniu wpłaty dodatkowej
  • 2) sporządzenie wspólnie z Uczestnikami szkolenia przykładowej listy płac z rozliczeniem wpłat do PPK od wynagrodzenia:
  • pracownika
  • zleceniobiorcy
  • członka RN
  • osoby korzystającej ze zwolnienia „zerowy PIT”;

8) Preferencje z budżetu państwa

  • wpłata powitalna
  • dopłata roczna;

9) Dokonywanie potrąceń z wynagrodzenia i zasiłków uczestników PPK

·        ustalanie podstawy dokonywania potrąceń uczestników PPK będących pracownikami i zleceniobiorcami, w tym korzystającymi ze zwolnienia „zerowy PIT”

·        obliczanie kwot wolnych od potrąceń z wynagrodzenia uczestników PPK będących pracownikami i zleceniobiorcami, w tym korzystającymi ze zwolnienia „zerowy PIT”

·        dokonywanie potrąceń z ich wynagrodzenia

STUDIUM PRZYPADKU – przykładowe obliczenie wspólnie z Uczestnikami szkolenia potrąceń z wynagrodzenia uczestnika PPK będącego pracownikiem i zleceniobiorcą;

10) Podział środków PPK w razie rozwodu lub śmierci uczestnika PPK

·        małżonek mający rachunek PPK

·        małżonek niemający rachunku PPK

·        osoby uprawnione;

11) Wypłata transferowa i zwrot środków PPK

·        przypadki zastosowania

·        skutki rozwiązań

·        terminy i dokumentacja;

12) Rozporządzanie środkami zgromadzonymi w ramach PPK przez uczestnika

·        przed osiągnięciem 60 lat – na cele mieszkaniowe i w razie poważnego zachorowania,

·        po osiągnięciu 60 lat – indywidualna lub w formie świadczenia małżeńskiego,

·        obsługa obu rozwiązań, terminy i dokumentacja;

13) Nadzór na funkcjonowaniem PPK

·        zasady inwestowania

·        rygorystyczne przepisy funkcjonowania instytucji finansowych

·        ewidencje PPK i portal PPK

·        sankcje karne i podmioty kontrolne;

14) Podsumowanie obowiązków podmiotu zatrudniającego w procesie wdrażania PPK

·        jakie sąd ma obowiązki informacyjne i organizacyjne względem osób zatrudnionych, uczestników PPK oraz instytucji finansowej

·        jaką dokumentację sąd ma obowiązek tworzyć i gromadzić w związku z działaniem PPK;

15) Porady, konsultacje i odpowiedzi na pytania osób biorących udział w szkoleniu

OPINIE

zkolenia ApexNet rekomendują się same. Każdy, kto choć raz uczestniczył już zawsze będzie wracał do oferty tej firmy.Angelika Pucek - Urząd Gminy Kobierzyce

Angelika Pucek - Urząd Gminy Kobierzyce

Szkolenie na wysokim poziomie, bardzo profesjonalne. Oparte na wiedzy i doświadczeniu prowadzącego oraz zgodnie z oczekiwaniami. gorąco polecam firmę ApexNet.

Marta Pacocha - Kwidzyńskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowo-Budowlanych "Strzelbud"

CENA ZAWIERA

  • Materiały szkoleniowe

  • Roczny dostęp do EduStrefy

  • Certyfikat ukończenia szkolenia

  • Szkolenie w godzinach 9:30-15:30

  • Lunch i poczęstunki w przerwach

  • Nagrania z webinarów ApexNet

SZCZEGÓŁY ORGANIZACYJNE

W tej chwili nie realizujemy tego szkolenia, sprawdź naszą aktualną ofertę szkoleń