Analiza potrzeb i wymagań
Najbardziej kontrowersyjną rzeczą jaka pojawia się w nowym Prawie zamówień publicznych jest analiza potrzeb i wymagań, którą reguluje art 83 Ustawy Pzp. Dotyczy ona zamawiających publicznych, którzy będą mieli obowiązek sporządzenia takiej analizy przed wszczęciem postępowania. Wspomniany art 83 nie dotyczy postępowań krajowych, jak również postępowań w dziedzinie obronności i bezpieczeństwa. Natomiast art 83 ust. 2 pozwala Zamawiającemu na odstąpienie od sporządzenia analizy potrzeb w trzech sytuacjach:- przy trybie negocjacji bez ogłoszenia,
- gdy jest pilna potrzeba udzielenia zamówienia,
- w trybie z wolnej ręki.
- możliwości zaspokojenia zidentyfikowanych potrzeb z wykorzystaniem zasobów własnych. Przez zasoby własne możemy rozumieć wykorzystanie własnych pracowników jeśli mamy do czynienia np.: z niewielkim remontem. Zamawiający analizować będzie, czy posiada własne służby czy musi zlecić wykonanie zadania na zewnątrz.
- rozeznanie rynku w aspekcie alternatywnych środków zaspokojenia zidentyfikowanych potrzeb jak również w aspekcie możliwych wariantów realizacji zamówienia. Albo wskazania, że jest możliwa wyłącznie jedna możliwość wykonania zamówienia. W tym przypadku Zamawiający analizować będzie możliwość zamówienia usług zamiast rzeczy, czyli np.: kupienia narzędzi wielofunkcyjnych, drukarek czy przeanalizować, czy bardziej efektywne dla Zamawiającego byłoby zlecenie usług wydruku zewnętrznej firmie. Czyli w rezultacie zrobienia zamówienia na usługi zamiast na dostawę. Tak więc przy zamówieniach powyżej progów unijnych zamawiający będą musieli rozważyć różne warianty przeprowadzenia postępowania oraz dokonać rozeznania rynku.
- orientacyjną wartość zamówienia dla każdego ze wskazanych wariantów,
- możliwość podziału zamówienia na części,
- przewidywany tryb udzielenia zamówieniach,
- możliwość uwzględnienia aspektów społecznych, środowiskowych lub innowacyjnych zamówienia,
- ryzyka związane z postępowaniem o udzielenie i realizacją zamówienia.