Przesłanki unieważnienia umowy

Jakie mogą być przesłanki unieważnienia umowy o zamówienie publiczne? Jesteś zamawiającym? Przeczytaj!

Obowiązująca Ustawa Prawo zamówień publicznych wskazuje precyzyjnie jakie przesłanki decydują o unieważnieniu umowy.

Oczywistym jest, że umowa podlegać będzie unieważnieniu jeśli zamawiający  z naruszeniem ustawy udzieli zamówienia. Ale czy wystarczy tylko przestrzegać procedur opisanych w ustawie Pzp?

przesłanki uniważnienia umowy

Główne zasady zamówień publicznych

Oczywiście zamawiający muszą również wziąć pod uwagę zasady jakimi należy się kierować wszczynając każde postępowanie. Główne zasady zamówień publicznych, to mianowicie: zasadę jawności, równego traktowania wykonawców, przejrzystości, uczciwej konkurencji, proporcjonalności.

Naruszenie jednej z w/w zasad przekłada się na konieczność unieważnienia umowy, należy więc o tym pamiętać przygotowując np.: opis przedmiotu zamówienia, kryteria oceny ofert, projekty umów czy też oceniając złożone oferty.

Jak wskazała KIO w wyroku z dnia 2 sierpnia 2021r KIO 1905/21 „jedną  z podstawowych cech wady postępowania przesądzającej o konieczności jego unieważnienia, jest brak możliwości jej usunięcia”. Dodatkowo Izba wskazała, że wada taka może wynikać z nieprawidłowych działań zamawiającego jak również z jego zaniechania.

Jakie są główne przesłanki unieważnienia umowy?

  • nieprecyzyjny opis przedmiotu zamówienia, brak jego jednoznaczności lub jego niezgodność z pozostałymi dokumentami zamówienia,
  • opis przedmiotu zamówienia, który utrudnia uczciwa konkurencję,
  • skonstruowanie formularza ofertowego, w taki sposób, że budzi on różne interpretacje przez wykonawców. Także jego  odmienne wypełnienie co skutkuje tym, że oferty są nieporównywalne,
  • zaprojektowanie postanowień umowy sprzecznych z opz oraz niezgodnych z przepisami ustawy,
  • brak możliwości złożenia oferty przez wykonawcę z powodu nieprawidłowego działania systemu wykorzystywanego przez zamawiającego do złożenia oferty,
  • naruszenie zasady jawności otwarcia ofert poprzez nie otwarcie jednej z nich.

uniewaznienie postępowania

Podkreślenia wymaga również fakt, że „ błędy o marginalnym znaczeniu, pozostające bez wpływu na możliwość zawarcia niepodlegającej unieważnieniu umowy, nie są wystarczającą podstawą do unieważnienia postępowania”.  ( wyrok KIO 1893/17 z dnia 22 września 2017r).

Pamiętajmy! Każde uchybienie proceduralne, które nie może zostać skorygowane przez zamawiającego w toku postępowania jest wadą powodującą unieważnienie umowy.

WYBIERZ SZKOLENIE Z ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH