Wyłączenie ze stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych
Wyłączeniem, w tym przypadku, jest nic innego, jak brak konieczności stosowania przepisów ustawy Pzp w przypadkach, określonych przez samą ustawę w art. 4. Wspomniany artykuł zawiera cały katalog okoliczności, w których dozwolone jest pominięcie stosowania przepisów Pzp.Po co stosować wyłączenia ze stosowania ustawy Pzp?
Istnieje szereg sytuacji, w których stosowanie ustawy Prawo zamówień publicznych nie jest obowiązkowe. Ich znajomość jest szczególnie ważna, gdyż może usprawnić zamawiającym wiele procesów, a przede wszystkim gwarantuje pewność jakie prawa i obowiązki ma zamawiający w trakcie takiego postępowania. Oferowanie swoich towarów i usług instytucjom publicznym bez konieczności stosowania przepisów skomplikowanej ustawy Prawo zamówień publicznych jest po prostu prostsze, więc warto z nich korzystać. W EduStefie znajdziesz aktualny tekst jednolity ustawy Prawo zamówień publicznych!Gdzie szukać informacji o wyłączeniach?
W artykule 3 ustawy Pzp wymienione są podmioty zobowiązane do stosowania przepisów i procedur zamówień publicznych. W kolejnych artykułach (art.4, art. 4b, 4d) opisane są ograniczenia i wyłączenia w stosowaniu tych reguł. Ustawa podaje szereg możliwości wyłączeń z obowiązku jej stosowania. Najważniejsze wyłączenia to te, które dotyczą zamówień lub konkursów, których zamawiający jest obowiązany udzielić lub które ma obowiązek przeprowadzić na podstawie innej, niż określona ustawą, procedury, zamówień Narodowego Banku Polskiego związanych, zamówień Banku Gospodarstwa Krajowego, zamówień, których przedmiotem są:- usługi arbitrażowe lub pojednawcze,
- usługi Narodowego Banku Polskiego,
Nowelizacja ustawy Pzp w zakresie wyłączeń po 12 lipca 2019
Od piątku 12 lipca 2019 zgodnie z nowelizacją wprowadzoną ustawą z dnia 22.11.2018 mamy zmiany w punkcie 5c artykułu 4. który otrzymał następujące brzmienie: „5c) zamówień dotyczących wytwarzania:- blankietów dokumentów publicznych, o których mowa w art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 22 listopada 2018 r. o dokumentach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 53), oraz ich personalizacji lub indywidualizacji,
- znaków akcyzy,
- znaków legalizacyjnych i nalepek kontrolnych, o których mowa w ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2018 r. poz. 1990, 2244 i 2322 oraz z 2019 r. poz. 53),
- kart do głosowania, o których mowa w art. 40 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy (Dz. U. z 2018 r. poz. 754, 1000 i 1349) oraz w art. 20 ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o referendum ogólnokrajowym (Dz. U. z 2015 r. poz. 318 oraz z 2017 r. poz. 850 i 1579),
- znaków holograficznych umieszczanych na zaświadczeniach o prawie do głosowania, o których mowa w art. 32 § 1 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy,
- układu mikroprocesorowego z oprogramowaniem służącym do zarządzania dokumentami publicznymi, systemów i baz informatycznych niezbędnych do zastosowania dokumentów publicznych, o których mowa w art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 22 listopada 2018 r. o dokumentach publicznych, zawierających warstwę elektroniczną, zgodnie z ich przeznaczeniem;”.
Pozostałe zmiany w ustawie Prawo zamówień publicznych
Zmiany dotyczą również punktu 4aa ustawy Pzp. Więcej na ten temat w treść zmian dot. wyłączeń dostępnej w Edustrefie, w zakładce Przepisy prawne (tytuł: Zmiany w ustawie Prawo zamówień publicznych w zakresie wyłączeń (12 lipca 2019)).Inne kategorie wyłączeń ze stosowania ustawy Pzp
Oprócz wyłączeń przedmiotowych, opisanych w art. 4, możemy wyróżnić jeszcze dwie określone ustawowo kategorie wyłączeń obowiązku stosowania przepisów ustawy przez zamawiających. Są nimi:- wyłączenia związane z kategorią zamawiających sektorowych,
- oraz wyłączenia rozsiane w innych niż Pzp ustawach.