Nowe prawo zamówień publicznych a nowelizacja - największe problemy w starym Pzp?
Do najczęstszych problemów w obecnej ustawie zalicza się:- brak powiązania wydatków z polityką państwa oraz jego celami strategicznymi;
- wybieranie rozwiązań najtańszych zamiast najbardziej efektywnych;
- nieproporcjonalny do potencjału udział przedsiębiorców z sektora MŚP w rynku zamówień publicznych;
- nieefektywne zarządzanie procesem zakupowym;
- zmniejszające się zainteresowanie wykonawców rynkiem zamówień publicznych;
- ograniczoną dostępność do środków odwoławczych do Krajowej Izby Odwoławczej (zwanej dalej „KIO”) oraz skarg na wyroki KIO do sądów powszechnych;
- niejednolitość orzecznictwa KIO i sądów powszechnych w przedmiocie zamówień publicznych;
- brak wyodrębnionej i uproszczonej procedury udzielania zamówień poniżej progów unijnych;
- rozproszony i nieefektywny system kontroli;
- rozwiązywanie sporów między wykonawcami a zamawiającymi (m.in. długotrwałość postępowań i związane z tym koszty, a także zagrożenie realizacji inwestycji publicznych, problemy z utrzymaniem dofinansowania ze środków unijnych, problemy z płynnością podwykonawców pochodzących z sektora MŚP).
Nowe prawo zamówień publicznych a nowelizacja – propozycje eliminacji największych problemów
Nowe prawo zamówień publicznych w celu wyeliminowania bądź ograniczenia wyżej wymienionych problemów proponuje:- wprowadzenie podstawy prawnej do stworzenia polityki zakupowej państwa, która będzie narzędziem do realizacji polityki gospodarczej państwa;
- zwiększenie roli planowania w zamówieniach publicznych;
- wprowadzenie obowiązku zapewnienia aktualności rocznych planów postępowań;
- koncentrację ogłoszeń o zamówieniach w oficjalnym publikatorze, tj. Biuletynie Zamówień Publicznych (o wartości poniżej progów unijnych) oraz Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (o wartości równej i powyżej progów unijnych);
- zwiększenie znaczenia dialogu z wykonawcą;
- wprowadzenie do ustawy zasady efektywności;
- uproszczenie zasad podmiotowej kwalifikacji wykonawców poprzez uproszczenie warunków udziału w postępowaniu oraz ograniczenie i doprecyzowanie przesłanek wykluczenia;
- uproszczenie procedury w postępowaniach powyżej i poniżej progów unijnych (wprowadzenie podstawowej procedury uproszczonej);
- wprowadzenie obowiązku ewaluacji realizacji umowy;
- zniesienie odpowiedzialności solidarnej wykonawców w trybie partnerstwa innowacyjnego;
- wprowadzenie obowiązku stosowania zaliczek lub częściowych płatności w umowach powyżej 12 miesięcy;
- usprawnienie postępowania skargowego na orzeczenia KIO poprzez obniżenie opłaty od skargi na orzeczenie KIO i wydłużenie terminu na wniesienie skargi na orzeczenie KIO;
- usprawnienie systemu kontroli poprzez wspólne przepisy ogólne dotyczące kontroli zamówień publicznych, przeprowadzanie kontroli na podstawie analizy ryzyka naruszenia prawa, wprowadzenie obowiązku publikacji wytycznych dotyczących prowadzenia kontroli przez organy kontroli;
- zadania Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych w przygotowywaniu i propagowaniu dobrych praktyk i wzorców dokumentów, które będą stanowiły wsparcie dla zamawiających;
- eliminację ograniczeń dla wykonawców do składania odwołań na niektóre czynności zamawiającego w przypadku zamówień o wartości mniejszej niż progi unijne;
- nadanie Rzecznikowi Małych i Średnich Przedsiębiorców uprawnień analogicznych do tych, które przysługują podmiotom wpisanym na listę organizacji uprawnionych do wnoszenia środków ochrony prawnej;
- wprowadzenie dodatkowych instrumentów prawnych w zakresie prowadzenia postępowania mediacyjnego lub innego polubownego rozwiązania sporu, którego następstwem może być zawarcie ugody przez zamawiającego i wykonawcę, w przypadku sporu wynikającego z realizacji umowy zawartej w wyniku udzielonego zamówienia publicznego i powierzenie postepowań w zakresie pozasądowego