Konkurencyjność w zamówieniach publicznych – pytanie do wykonawców
W 2019 roku została przeprowadzona przez Urząd Zamówień Publicznych ankieta dla przedsiębiorców z całej Polski z podziałem na wielkość przedsiębiorstwa oraz z podziałem na branże. Na ankiety odpowiedziało 965 respondentów. Całość wyników ankiety do przeczytania już poniedziałek w EduStrefie.Konkurencyjność w zamówieniach publicznych – jaka jest prawda
Głównym celem badania było dowiedzenie się, jaka tak naprawdę, jest przyczyna niskiej konkurencyjność oraz czy konkurencyjność w zamówieniach publicznych może zostać w jakikolwiek sposób podniesiona. Czy jest szansa by zainteresować wykonawcę większym udziałem w postępowaniach?Konkurencyjność w zamówieniach publicznych – ogólne przyczyny braku lub niskiego zainteresowania udziałem w postępowaniach:
Pierwszą i zarazem fundamentalną przyczyną, która wskazuje na niską konkurencyjność w zamówieniach publicznych, jest cena - jako kryterium decydujące o wyborze oferty najkorzystniejszej. Drugą przyczyną jest opis przedmiotu zamówienia preferujący określony produkt lub firmę. Kolejnymi ważnymi aspektami jakie podali wykonawcy określając niską konkurencyjność w zamówieniach publicznych były:- realizacja dużej liczby zamówień poza rynkiem zamówień publicznych,
- za krótki czas na przygotowanie oferty,
- niekorzystne postanowienia w umowie o zamówienia publiczne,
- zbyt wysokie kary umowne,
- za wysokie wymagania wobec wykonawcy,
- obszerna, dokumentacja, zróżnicowana w zależności od zamawiającego,
- niejasny opis przedmiotu zamówienia,
- długotrwałość procesu udzielenia zamówienia i brak pewności uzyskania zamówienia.
Niska Konkurencyjność w zamówieniach publicznych – przyczyny mikro i małych przedsiębiorców
Według mikro i małych przedsiębiorców największą barierą wpływają na konkurencyjność w zamówieniach publicznych jest cena oraz opis przedmiotu zamówienia preferujący określony produkt lub firmę. Dodatkowo sporym obciążeniem jest obszerna, dokumentacja, zróżnicowana w zależności od zamawiającego oraz realizacja dużej liczby zamówień poza rynkiem zamówień publicznychNiska Konkurencyjność w zamówieniach publicznych – jak to widzą średnie i duże firmy?
W odróżnieniu od mikro i małych firm, średnie i duże przedsiębiorstwa podają jako podstawową przyczynę wpływającą na niską konkurencyjność w zamówieniach publicznych - zbyt wysokie kary umowne. Ciekawą informacją jest fakt, że cena jako kryterium decydujące o wyborze oferty najkorzystniejszej była podana jako trzecie kryterium średnich przedsiębiorstw, zaś ankietowani z dużych przedsiębiorstw podali w większości cenę jako czwarty czynnik braku zainteresowania do składania ofert. Niestety wykonawcy pracujący w średnich i wielkich przedsiębiorstwach narzekają również na niekorzystne postanowienia w umowie o zamówienia publiczne, za wysokie wymagania wobec wykonawcy oraz za krótki czas na przygotowanie oferty.Konkurencyjność w zamówieniach publicznych – jaka zachęta dla wykonawców?
Poniżej przedstawiam 10 fundamentalnych czynników potencjalnie podnoszących konkurencyjność w zamówieniach publicznych:- uproszczenie procedury i zmniejszenie formalizmu w postępowaniu,
- zwiększenie swobody zamawiającego w zakresie negocjowania warunków kontraktowych,
- proste, czytelne przepisy,
- gwarancja waloryzacji ceny/kosztów,
- większa elastyczność zmiany umów,
- bardziej dopracowane opisy przedmiotu zamówienia,
- ograniczenie wysokości kar umownych oraz żądanego odszkodowania,
- stosowanie zaliczek i płatności częściowych,
- ograniczenie liczby wymaganych dokumentów,
- możliwość prowadzenia negocjacji, w tym dotyczących ceny.
Nowe Prawo Zamówień Publicznych – wpływ na konkurencyjność w zamówieniach publicznych
Przeprowadzenie badania zbiegło się w czasie z tworzeniem nowego Prawa zamówień publicznych. Duża część postulowanych przez wykonawców zmian znalazła swoje odzwierciedlenie w nowej ustawie. Jakie mogą być priorytety do zachęty uczestnictwa w zamówieniach publicznych dla wykonawców?- ograniczenie liczby wymaganych dokumentów,
- gwarancja waloryzacji ceny/kosztów
- bardziej dopracowane opisy przedmiotu zamówienia
- ograniczenie wysokości kar umownych oraz żądanego odszkodowania
- stosowanie zaliczek i płatności częściowych