Układ ratalny w ZUS. Zastanawiałam się od jakich słów rozpocząć ten artykuł:
- czy od słów: wielu przedsiębiorców niestety popadło w długi...
- czy: wielu przedsiębiorców ma możliwość skorzystać z układu ratalnego w ZUS.
Wiele zależy od naszego podejścia do tej sprawy.
Zacznijmy jednak od tego co należy zrobić, aby ubiegać się o rozłożenie na raty zadłużenia?
Należy:
- złożyć wniosek wraz z uzasadnieniem, z jakich powodów przedsiębiorstwo boryka się z brakiem płynności finansowej i nie może opłacić składek na ubezpieczenie;
- opłacać terminowo bieżące składki, jeśli działalność jest dalej kontynuowana;
- wystąpić z osobnym wnioskiem o rozłożenie na raty kosztów egzekucyjnych, jeśli przedsiębiorstwo takie ma lub pokryć je w całości.
We wniosku o układ ratalny w ZUS Płatnik powinien zawrzeć kilka podstawowych informacji:
- co chciałby rozłożyć na raty, czyli okres zadłużenia (w tym miejscu zaznaczę, że aby sprecyzować wniosek o układ ratalny można poprzedzić go wnioskiem o rozliczenie konta płatnika);
- napisać propozycję kwoty rat oraz termin ich płatności;
- podać powód, dlaczego miał trudności z regularnym płaceniem składek lub czemu nie opłacił ich w pełnej wysokości;
- dokładnie uzasadnić, dlaczego w obecnej sytuacji na dzień składania wniosku o układ ratalny nie jest w stanie uregulować w całości nieopłaconych składek.
Układ ratalny w ZUS. Jak złożyć wniosek?
Wniosek można złożyć pisemnie za pośrednictwem poczty, kuriera bądź też osobiście w placówce ZUS.
Elektronicznie lub nawet ustnie w placówce ZUS, gdzie pracownik sporządzi protokół wniosku albo telefonicznie przy wsparciu platformy PUE.
ZUS gdy rozpatruje wniosek ma możliwość pozostawienia go bez rozpatrzenia w sytuacji gdy:
Przedsiębiorca nie złoży w wyznaczonym terminie:
- dokumentów przedstawiających aktualną sytuację finansową firmy;
- poprawnych dokumentów ubezpieczeniowych - rozliczeniowych;
- informacji o jaką pomoc publiczną się ubiega;
- gdy nie zapłaci wcześniej wspomnianych w tym artykule kosztów egzekucyjnych lub nie zawnioskuje dodatkowo o ich rozłożenie na raty.
Płatnik ma również obowiązek:
- regularnego opłacenia bieżących składek w trakcie już zawartego układu ratalnego, czyli krótko mówiąc jednocześnie płaci ratę ustaloną w umowie układu ratalnego oraz składki bieżące;
- raty układu muszą być płacone terminowo, płatnik może wpłacić wyznaczoną kwotę wcześniej, jednak niedopuszczalny jest nawet 1 dzień spóźnienia względem harmonogramu spłaty rat, ponieważ wówczas układ pozostanie zerwany.
Miejmy nadzieję, że sytuacja ekonomiczna przedsiębiorców ulegnie zmianie na lepsze i coraz mniej z nich będzie potrzebowało takiej formy wsparcia jak układ ratalny.
Jeśli chcesz poszerzyć swoją wiedzę z zakresu kadr i płac zapraszamy na nasze szkolenia kadry i płace. Sprawdź także nasze szkolenia z zamówień publicznych.
WYBIERZ SZKOLENIE Z KADR I PŁAC