Stosowanie komunikacji elektronicznej w zamówieniach publicznych - metody elektronicznego podpisywania dokumentów
Zarówno Zamawiający jak i Wykonawcy muszą wiedzieć, że istnieją różne metody elektronicznego podpisywania dokumentów. Niezależnie od dostawców podpisu elektronicznego, istnieje format podpisu czyli tzw. struktura danych. Dla pliku PDF może być to PadES. Najbardziej powszechnym jednak dla wszystkich formatów plików jest format XadES, również dla PDF. Najstarszym do weryfikacji i najtrudniejszym do odczytania jest format CAdES, zaleca się aby raczej unikać tego formatu.Stosowanie komunikacji elektronicznej w zamówieniach publicznych - sposoby podpisywania plików
Wykonawcy muszą również wybrać sposób podpisania pliku, czyli w jaki sposób połączyć treść z podpisem elektronicznym. W tym przypadku mają oni następujące możliwości:- podpis wewnętrzny inaczej otaczający. Polega na tym, że po podpisie powstaje jeden nowy plik zawierający w sobie dokument podpisywany i treść podpisu,
- podpis zewnętrzny, czyli taki w którym mamy wygenerowane dwa pliki. Osobno treść podpisaną, osobno treść podpisu,
- podpis pliku XML ( otoczony) o którym napisze w dalszej części artykułu.
Podstawowe narzędzia do weryfikacji plików - stosowanie komunikacji elektronicznej w zamówieniach publicznych
Podstawowymi narzędziami do weryfikacji podpisów którymi będzie posługiwać się Zamawiający to:- Oprogramowanie do podpisu i weryfikacji dostarczone przez dostawcę podpisu,
- Adobe Reader dla plików PDF, podpisanych formatem PadES,
- Usługi zaufania online.