Czym jest komisja przetargowa?
Komisja przetargowa jest zespołem pomocniczym kierownika zamawiającego, do której zadań należy przede wszystkim ocena spełniania przez wykonawców warunków udziału w postępowaniu o zamówienie publiczne oraz badania i oceny ofert. Komisja może mieć charakter stały lub być powoływana do przeprowadzenia określonych postępowań (art. 19 Pzp). Jeżeli wartość zamówienia jest równa lub przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp, to komisję powołuje kierownik zamawiającego. Natomiast w postępowaniach o wartości poniżej progów unijnych to zamawiający może powołać komisję przetargową.Główny dowodzący
Kierownik zamawiającego odgrywa bardzo istotną rolę w procesie udzielania zamówień publicznych. Odpowiada bowiem za przygotowanie i przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia (art. 18 ust. 1 ustawy Pzp). Często jednak zdarza się, że nie wykonuje on zastrzeżonych dla niego czynności, lecz powierza je pisemnie pracownikom zamawiającego. Wtedy kierownik zamawiającego podlega odpowiedzialności wobec prawa.Odpowiedzialność karna i dyscyplinarna
1. Odpowiedzialności dyscyplinarnej - pod warunkiem że stosowne postanowienia znajdą się w regulaminie pracy komisji przetargowej i członkowie komisji są pracownikami zamawiającego,
2. Odpowiedzialności karnej - jeżeli przesłanki wskazane w przepisach karnych. Członkowie komisji przetargowej podlegają odpowiedzialności karnej, jeżeli popełnią czyn zabroniony pod groźbą kary przez ustawę obowiązującą w czasie jego popełnienia.
Członkowie komisji przetargowej odpowiadają na podstawie przepisów prawa, w szczególności wskazanych w ustawie – Prawo zamówień publicznych, kodeksie karnym oraz zgodnie z postanowieniami stosownego regulaminu pracy posiedzeń komisji przetargowej.
Przestępstwa, fałsze, kłamstwa...
Nieistotne jest to, czy sprawca posługuje się środkami dopuszczalnymi przez prawo, czy stosuje środki będące w sprzeczności z obowiązującym porządkiem prawnym. Przestępcze zachowania urzędników polegają na udaremnieniu lub utrudnieniu przetargu publicznego. W praktyce chodzi tu m.in. o niezamieszczenie ogłoszenia o przetargu, niedopuszczenie oferentów do przetargu, rozpowszechnianie fałszywych informacji czy niepowołanie komisji przetargowej.Warto wskazać, że członek komisji przetargowej, który naruszył dyscyplinę finansów publicznych, może nie ponosić odpowiedzialności z to naruszenie. Dzieje się tak w sytuacji, kiedy:
- przed wykonaniem polecenia zgłosił on pisemnie zastrzeżenie, a mimo to otrzymał pisemne potwierdzenie wykonania polecenia
- polecenie nie zostało odwołane albo zmienione
W takich sytuacjach odpowiedzialność ponosi kierownik zamawiającego, który podpisał się pod zleceniem wykonania polecenia.
O zasadach i odpowiedzialności za przebieg postępowania szkoli nasz ekspert, Grzegorz Czaban. Zapisz się na szkolenie i sprawdź, jak ustrzec się przed karami! WYBIERZ SZKOLENIE Z ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH